Stress

Gezond eten en leven. Het is zo’n cliché. Maar wel de basis van een ‘stressloos’ bestaan. Nu ik in praktijk de voordelen ervaren heb, kan ik het iedereen aanraden. Wessel

Mijn leven was één grote chaos. Stapels papieren op het werk, mijn administratie thuis één puinhoop, altijd en overal te laat komen. Het was echt een ziekte. Door met Ursela hieraan te werken sta ik nu veel rustiger in mijn leven. Anne

Van RET had ik al vaak gehoord. Maar daar bleef het bij. Al kost het mij nog steeds wel moeite, ik kan nu toch beter relativeren. Peer

“Jij leidt een leven dat niet bij jou past”, zei mijn moeder met grote regelmaat. “Ja, ja, maar wat moet ik dan”, dacht ik dan. Totdat ik daarmee samen met Ursela aan de slag ben gegaan. En ik mijn leven 180 graden heb omgegooid. Voor mij geen internationale baan met veel gereis en gevlieg meer, maar een uitdagende baan bij de gemeente (!) om de hoek. Rosan

Nooit geweten dat mijn subassertieve gedrag tot zoveel stress kon leiden. Alleen al met dat inzicht was ik enorm gebaat. Maar Ursela ging een stap verder. Ik weet nu ook hoe ik moet opkomen voor mijn eigen belangen, zonder andermans belangen uit het oog te verliezen. Dien

Wil je méér weten, klik dan op Praktische voorbeelden STARR-model (PDF).

Selecteer die stappen die jij wilt zetten
Stap: 1 Ik schrijf op basis van de adviezen van het nationale voedingscentrum een persoonlijk eetplan.
Je maakt je vertrouwd met de adviezen van het nationale voedingscentrum. Je kijkt op www.voedingscentrum.nl.
Stap: 2 Ik wil aandacht aan mijn ontbijt besteden.
Je neemt tijd en rust voor je ontbijt. Je staat eventueel een halfuur eerder op. En houd daarbij rekening met de adviezen van het nationale voedingscentrum.
Stap: 3 Ik wil aandacht aan mijn lunch besteden.
Je neemt tijd en rust voor je lunch. En houd daarbij rekening met de adviezen van het nationale voedingscentrum.
Stap: 4 Ik wil aandacht aan mijn diner besteden.
Je neemt tijd en rust voor je diner. En houd daarbij rekening met de adviezen van het nationale voedingscentrum.
Stap: 5 Ik wil aandacht aan mijn tussendoortjes besteden.
Je kiest dagelijks maximaal vier tussendoortjes zoals vers fruit, rauwkost, een schaaltje magere yoghurt, een boterham, een krentenbol, een mueslibol, (heldere) soepbouillon, rijstwafels, drank zonder suiker.
Stap: 6 Ik wil dagelijks matig intensief bewegen.
Je gaat minstens dertig minuten matig intensief gedurende vijf dagen per week bewegen.
Stap: 7 Ik wil aan een gezonde nachtrust werken.
Je werkt aan een gezonde nachtrust. Je slaapt gemiddeld acht uur per nacht.
Stap: 8 Ik wil dagelijks mijn ontspanning nemen.
Je neemt dagelijks bewust je ontspanning.
Stap: 9 Ik wil mij meer bewust worden van mijn sociale omgeving.
Je bent zuinig/kritisch op je sociale omgeving.
Stap: 10 Ik wil een assertiviteitsgesprek kunnen voeren over een simpel thema met een ‘gemakkelijke’ persoon.
Je zegt ‘nee’. Je voert een assertiviteitsgesprek over een simpel thema met een persoon die je als gemakkelijk beschouwt.
Stap: 11 Ik wil een assertiviteitsgesprek kunnen voeren over een moeilijker thema met een ‘gemakkelijke’ persoon.
Je zegt ‘nee’. Je voert een assertiviteitsgesprek over een moeilijker thema met een persoon die je als gemakkelijk beschouwt.
Stap: 12 Ik wil een assertiviteitsgesprek kunnen voeren over een simpel thema met een ‘moeilijke’ persoon.
Je zegt ‘nee’. Je voert een assertiviteitsgesprek over een simpel thema met een persoon die je als moeilijk beschouwt.
Stap: 13 Ik wil een assertiviteitsgesprek kunnen voeren over een moeilijker thema met een ‘moeilijke’ persoon.
Je zegt ‘nee’. Je voert een assertiviteitsgesprek over een moeilijker thema met een persoon die je als moeilijk beschouwt.
Stap: 14 Ik wil mij op een spontane en respectvolle manier in de ‘ik-vorm’ uiten. En dat over een simpel thema bij een ‘gemakkelijke’ persoon.
Je geeft spontaan en op een respectvolle manier jouw gevoelens/ gedachten/ wensen aan: ik voel/ vind/ wil. Dit over een simpel thema tegen een persoon die je als gemakkelijk beschouwt.
Stap: 15 Ik wil mij op een spontane en respectvolle manier in de ‘ik-vorm’ uiten. En dat over een moeilijker thema bij een ‘gemakkelijke’ persoon.
Je geeft spontaan en op een respectvolle manier jouw gevoelens/ gedachten/ wensen aan: ik voel/ vind/ wil. Dit over een moeilijker thema tegen een persoon die je als gemakkelijk beschouwt.
Stap: 16 Ik wil mij op een spontane en respectvolle manier in de ‘ik-vorm’ uiten. En dat over een simpel thema bij een ‘moeilijke’ persoon.
Je geeft spontaan en op een respectvolle manier jouw gevoelens/ gedachten/ wensen aan: ik voel/ vind/ wil. Dit over een simpel thema tegen een persoon die je als moeilijk beschouwt.
Stap: 17 Ik wil mij op een spontane en respectvolle manier in de ‘ik-vorm’ uiten. En dat over een moeilijker thema bij een ‘moeilijke’ persoon.
Je geeft spontaan en op een respectvolle manier jouw gevoelens/ gedachten/ wensen aan: ik voel/ vind/ wil. Dit over een moeilijker thema tegen een persoon die je als moeilijk beschouwt.
Stap: 18 Ik wil gestructureerd met mijn tijd omgaan.
Je brengt structuur aan in je dag-/week-/maandagenda. Je managet je tijd.
Stap: 19 Ik wil positieve afleiding aan mijn gepieker geven.
Je herkent je gepieker, je irrationele en stressbevorderende gedachten. Je zoekt positieve afleiding. Je verwent jezelf.
Stap: 20 Ik wil mijn gepieker in positieve gedachten omzetten.
Je herkent je gepieker, je irrationele en stressbevorderende gedachten. En je zet ze om in rationele, productieve gedachten. Je relativeert en denkt positief.
Stap: 21 Ik wil mijn minder productieve gedachten in productieve gedachten omzetten.
Je herkent je rampdenken, je lage frustratietolerantie, je moeterigheid, je zelfveroordeling. Je toetst ze aan de realiteit en je zet ze om in rationele, productieve gedachten.
Stap: 22 Ik wil een harmonisch evenwicht tussen mijn willen/kunnen/doen tot stand brengen. En concentreer mij op ‘mijn willen’.
Je neemt je leven in eigen hand. Je laat je niet leiden door de keuzen/beslissingen van anderen. Je brengt een harmonieus evenwicht aan tussen willen/kunnen/doen. Je concentreert je op ‘je willen’.
Stap: 23 Ik wil een harmonisch evenwicht tussen mijn willen/kunnen/doen tot stand brengen. En concentreer mij op ‘mijn kunnen’.
Je neemt je leven in eigen hand. Je laat je niet leiden door de keuzen/beslissingen van anderen. Je brengt een harmonieus evenwicht aan tussen willen/kunnen/doen. Je concentreert je op ‘je kunnen’.
Stap: 24 Ik wil een harmonisch evenwicht tussen mijn willen/kunnen/doen tot stand brengen. En concentreer mij op ‘mijn doen’.
Je neemt je leven in eigen hand. Je laat je niet leiden door de keuzen/beslissingen van anderen. Je brengt een harmonieus evenwicht aan tussen willen/kunnen/doen. Je concentreert je op ‘je doen’.