Assertiviteit

Nee zeggen. Dat was voor mij zo moeilijk. Als mijn zus mij vroeg om in het weekend op haar kinderen te passen of als mijn schoonmoeder mij voor het een of ander weer eens liet opdraven, dan deed ik dat. Weliswaar met zware tegenzin. Totdat ik mij online door Ursela heb laten coachen. En ik meer naar mijn gevoel ben gaan luisteren en handelen. Geheel volgens het motto: Ja voelen, zeker doen! Nee voelen, zeker níet doen! Rensje

Een nieuwe wereld is er voor mij open gegaan, sinds ik mij door Ursela heb laten begeleiden. Want ik hoef echt niet overal ‘ja’ op te zeggen, zo heeft ze mij geleerd. Gelukkig heb ik met haar adviezen nog wel al mijn vrienden behouden, want eerlijk gezegd was ik bang ze te verliezen. Maar met haar aanpak zijn mijn vriendschappen alleen maar gelijkwaardiger en sterker geworden. Eline

Jaren heb ik mij op het werk de underdog gevoeld. Mijn chef bleef mij maar mappen toeschuiven. Mij ontbrak de lef daar iets over te zeggen, uit angst om mijn baan te verliezen. Gelukkig weet ik nu dat het ook anders kan. Met de juiste tips zit ik nu niet meer tot ’s avonds 20.00 uur op kantoor. Sterker nog, ik voel mij nu meer door mijn chef gerespecteerd. Hannemiek

Als thuis mij iets niet aanstond, kreeg mijn man vaak de volle laag. En kwam ik met allerlei verwijten. Totdat ik door Ursela heb leren inzien dat ik meer bereik door gewoon te zeggen wat ík voel/vind/wil. En dat op een respectvolle manier. Floor

Wat ben ik blij dat ik nu eindelijk assertief met kritiek kan omgaan. Dankzij de online training ‘assertiviteit’ heb ik een aantal foefjes paraat hoe ik op vervelende aanvallen kan reageren. Brechtje

Wil je méér weten, klik dan op Praktische voorbeelden STARR-model (PDF).

Selecteer die stappen die jij wilt zetten
Stap: 1 Ik wil een ander met een open en ontspannen houding laten weten wat ik voel/vind/wil.
Je let op je lichaamstaal. Je brengt je lichaamstaal in overeenstemming met je verbale communicatie. Je loopt/ staat/ zit rechtop. Je haalt rustig adem. Je maakt oogcontact.
Stap: 2 Ik wil mijn eigen mening kunnen formuleren.
Je formuleert voor jezelf je eigen mening. Je vraagt je continu af ‘wat wil ik’.
Stap: 3 Ik wil een assertiviteitsgesprek kunnen voeren over een simpel thema met een ‘gemakkelijke’ persoon.
Je zegt ‘nee’. Je voert een assertiviteitsgesprek over een simpel thema met een persoon die je als gemakkelijk beschouwt.
Stap: 4 Ik wil een assertiviteitsgesprek kunnen voeren over een moeilijker thema met een ‘gemakkelijke’ persoon.
Je zegt ‘nee’. Je voert een assertiviteitsgesprek over een moeilijker thema met een persoon die je als gemakkelijk beschouwt.
Stap: 5 Ik wil een assertiviteitsgesprek kunnen voeren over een simpel thema met een ‘moeilijke’ persoon.
Je zegt ‘nee’. Je voert een assertiviteitsgesprek over een simpel thema met een persoon die je als moeilijk beschouwt.
Stap: 6 Ik wil een assertiviteitsgesprek kunnen voeren over een moeilijker thema met een ‘moeilijke’ persoon.
Je zegt ‘nee’. Je voert een assertiviteitsgesprek over een moeilijker thema met een persoon die je als moeilijk beschouwt.
Stap: 7 Ik wil mij op een spontane en respectvolle manier in de ‘ik-vorm’ uiten. En dat over een simpel thema bij een ‘gemakkelijke’ persoon.
Je geeft spontaan en op een respectvolle manier jouw gevoelens/ gedachten/ wensen aan: ik voel/ vind/ wil. Dit over een simpel thema tegen een persoon die je als gemakkelijk beschouwt.
Stap: 8 Ik wil mij op een spontane en respectvolle manier in de ‘ik-vorm’ uiten. En dat over een moeilijker thema bij een ‘gemakkelijke’ persoon.
Je geeft spontaan en op een respectvolle manier jouw gevoelens/ gedachten/ wensen aan: ik voel/ vind/ wil. Dit over een moeilijker thema tegen een persoon die je als gemakkelijk beschouwt.
Stap: 9 Ik wil mij op een spontane en respectvolle manier in de ‘ik-vorm’ uiten. En dat over een simpel thema bij een ‘moeilijke’ persoon.
Je geeft spontaan en op een respectvolle manier jouw gevoelens/ gedachten/ wensen aan: ik voel/ vind/ wil. Dit over een simpel thema tegen een persoon die je als moeilijk beschouwt.
Stap: 10 Ik wil mij op een spontane en respectvolle manier in de ‘ik-vorm’ uiten. En dat over een moeilijker thema bij een ‘moeilijke’ persoon.
Je geeft spontaan en op een respectvolle manier jouw gevoelens/ gedachten/ wensen aan: ik voel/ vind/ wil. Dit over een moeilijker thema tegen een persoon die je als moeilijk beschouwt.
Stap: 11 Ik wil waardering voor mezelf hebben.
Je somt elke dag 3 pluspunten/ sterke punten van jezelf op.
Stap: 12 Ik wil mijn negatieve gedachten naar positieve gedachten vertalen.
Je herformuleert elke negatieve gedachte direct in een positieve gedachte. Dit eventueel met behulp van de drie invalshoeken: de empirische, pragmatische en filosofische invalshoek.
Stap: 13 Ik wil een conflict bespreekbaar maken. En dat over een simpel thema bij een ‘gemakkelijke’ persoon.
Je maakt een conflict bespreekbaar. Je richt je op de gezamenlijke en verenigbare belangen. Je werkt samen met de ander aan mogelijke oplossingsideeën. Dit over een simpel thema met een persoon die je als gemakkelijk beschouwt.
Stap: 14 Ik wil een conflict bespreekbaar maken. En dat over een moeilijker thema bij een ‘gemakkelijke’ persoon.
Je maakt een conflict bespreekbaar. Je richt je op de gezamenlijke en verenigbare belangen. Je werkt samen met de ander aan mogelijke oplossingsideeën. Dit over een moeilijker thema met een persoon die je als gemakkelijk beschouwt.
Stap: 15 Ik wil een conflict bespreekbaar maken. En dat over een simpel thema bij een ‘moeilijke’ persoon.
Je maakt een conflict bespreekbaar. Je richt je op de gezamenlijke en verenigbare belangen. Je werkt samen met de ander aan mogelijke oplossingsideeën. Dit over een simpel thema met een persoon die je als moeilijk beschouwt.
Stap: 16 Ik wil een conflict bespreekbaar maken. En dat over een moeilijker thema bij een ‘moeilijke’ persoon.
Je maakt een conflict bespreekbaar. Je richt je op de gezamenlijke en verenigbare belangen. Je werkt samen met de ander aan mogelijke oplossingsideeën. Dit over een moeilijker thema met een persoon die je als moeilijk beschouwt.
Stap: 17 Ik wil assertief omgaan met manipulatieve kritiek. En dat in geval van een afstandelijke relatie.
Je luistert en reageert constructief op kritiek. Je signaleert het soort kritiek en beantwoordt deze op passende wijze. Je reageert, in geval van een afstandelijke relatie, op manipulatieve kritiek met de mistbanktechniek.
Stap: 18 Ik wil assertief omgaan met manipulatieve kritiek. En dat in geval van een emotionele relatie.
Je luistert en reageert constructief op kritiek. Je signaleert het soort kritiek en beantwoordt deze op passende wijze. Je reageert, in geval van een emotionele relatie, op manipulatieve kritiek met de navraagtechniek.
Stap: 19 Ik wil mij middels de robottechniek (de eerste van vijf technieken) bekwamen in het assertief omgaan met agressieve kritiek.
Je luistert en reageert constructief op kritiek. Je signaleert het soort kritiek en beantwoordt deze op passende wijze. Je reageert op agressieve kritiek met de robottechniek.
Stap: 20 Ik wil mij middels de herhaaltechniek (de tweede van vijf technieken) bekwamen in het assertief omgaan met agressieve kritiek.
Je luistert en reageert constructief op kritiek. Je signaleert het soort kritiek en beantwoordt deze op passende wijze. Je reageert op agressieve kritiek met de herhaaltechniek.
Stap: 21 Ik wil mij middels de stiltetechniek (de derde van vijf technieken) bekwamen in het assertief omgaan met agressieve kritiek.
Je luistert en reageert constructief op kritiek. Je signaleert het soort kritiek en beantwoordt deze op passende wijze. Je reageert op agressieve kritiek met de stiltetechniek.
Stap: 22 Ik wil mij middels de emotietechniek (de vierde van vijf technieken) bekwamen in het assertief omgaan met agressieve kritiek.
Je luistert en reageert constructief op kritiek. Je signaleert het soort kritiek en beantwoordt deze op passende wijze. Je reageert op agressieve kritiek met de emotietechniek.
Stap: 23 Ik wil mij middels de medeleventechniek (de vijfde van vijf technieken) bekwamen in het assertief omgaan met agressieve kritiek.
Je luistert en reageert constructief op kritiek. Je signaleert het soort kritiek en beantwoordt deze op passende wijze. Je reageert op agressieve kritiek met de medeleventechniek.
Stap: 24 Ik wil mij middels de assertieve navraagtechniek bekwamen in het assertief omgaan met kleinerende kritiek.
Je luistert en reageert constructief op kritiek. Je signaleert het soort kritiek en beantwoordt deze op passende wijze. Je reageert op kleinerende kritiek met de assertieve navraagtechniek.